lördag 27 juni 2009

Stockholm 5 dagar.......

Ja i måndags drog vi till stockholm 5 dagar med siktet på Gröna lund, Wasa museet och Skansen...varvat m god mat, bad och båtturer...Olle jag och Göran ...åkte....vi hann till Borås sen vände vi nästan ...Har nog inte insett Olles stora handikapp innan , eller så har jag blundat..ja vi var i stora stockholm ...va det kul ? ...är helt slut nu jag och Göran ..Avlastning är A och O nu känner jag, bifogar en anann mammas adhd beskrivning....den säger allt.

Tänk dig att du kastar i ett barn som inte kan simma på djupt vatten, att du kaxigt står på bryggan och skriker

- Men simma då! om du inte simmar nu så får du konsekvens!

- Mamma, jag vill men kan inte..vet inte ur man gör..

-jag sade SIMMA-nu!

-Men....jag..kan..inte....

Mamman står envist kvar på bryggan och tittar på när barnet sjunker till botten..

Ett barn med ADHD vill men kan inte.. precis som barnet som inte kan simma..den vet inte hur man gör vissa saker som är så självklara för andra.. Min son på 9 år känner att det blir som sirap i hjärnan och att tankarna bara fastnar och inte kommer någon vart..han vill inte slå mig, vill inte vara verbalt otrevlig..vill inte köra fast i sitt tänk - men gör det ändå. Tänk om jag bara skulle stå och se på när han sjunker och drunknar - för att jag KRÄVER ett vist beteende av han, som han inte kan trolla fram just nu..Att han ideligen skulle få konsekvens för sina utbrott..Ja, då skulle dagarna bara gå åt till att sätta konsekvenser och bestraffningar.. Nu har vi fått kanonhjälp av BUP och att jag läst en kanonbra bok som heter "explosiva barn". Där har vi fått redskapen att jhälpa han igenom alla dessa härdsmältor som han ideligen får, hjälper han att lotsas genom kaoset..

- Jag vet att jag är ett vandrande Miffo. Jag fattar ju ingenting.Jag är bara till besvär mamma.

-Nej vännen, du är inget Miffo. Du är min älskade lilla kille!Den bästa i världen!



Jag kommer att ägna mycket kring hans adh här på min blogg, och önskar att ni som vill gärna får delge och prata kring hur ni löser livet kring era barns adhd..vilka problem ni står inför..känner på mig att beovet att prata om detta är stort, bland oss som kommer i kontakt med dessa krävande, men älskvärda barn . Själv har jag inte hittat något bra forum för detta så hoppas ni är många som hänger på här!
DETTA HAR ZOFFE SKRIVIT EN ANNAN ADHD /ASPERGER MAMMA HENNES BLOGG ÄR UNDERBAR...KRAM MARIKA

5 kommentarer:

  1. Hej Olle Marika och Göran (GC)

    Vad avis jag blev nu När jag såg att ni varit i Stockholm. Längtar dit varje sommar få strosa omkring på Djurgården. samt trängas i Gamla stan.
    Vad jag förstått så har ni mycket jobb med Olle. Men ni skall veta det att ni är ju ändå alltid tillsammans. Hittar på saker och ting.
    Tar hand om varandra på ett skönt sätt.

    Jag är ingen expert på området . Men som vän och gammal arbetskamrat. Kan man ju ge lite tips och uppmuntran i all välmening.

    Ibland låter det som "oj vad jobbigt". Men tänk så här istället. Idag är det min tur att vara med vår Käre Olle. Vi har mysigt tillsammans vi två. Samtidigt vet jag att dom andra i familjen. Är iväg på sitt, mår bra och har kul där.

    Sen sammanstrålar ni på kvällen och kramar om varandra. Samtidigt som ni berättar om vad var och en gjort hos sitt. så blir det dubbel glädje.

    Mvh Chrille

    SvaraRadera
  2. Du är verkligen en livs glädjes spridare crille crall....ja det du säger är sant !!!men Olle har en hjärnskada och det går inte riktigt att göra allt enligt manual...men vi försöker ransaka dagen när kvällen kommer....och kramas....du skall veta att du ger mig styrka...ha det gott bakom masten...kram marika

    SvaraRadera
  3. Vill bara säga att jag tänker på dig varje dag och att jag älskar dig!

    SvaraRadera
  4. Skoj att jag hittat till dig och din fina blogg
    :-)..kommer att titta in då tiden för det finns!Hoppas vi kan stötta och peppa varandra..eller bara lyssna och förstå varandra..så skönt..

    Stor kram
    mamma zoffe

    SvaraRadera
  5. TACK ZOFFE, för att du finns behöver an annan morsa som vet hur det är, jag har vänner m adhd barn i samma ålder men olle är värre än värst jag tror inte ens de förstår min frustration och ångest över var timme på dagen..jag har en mamma som har varit i sama situation Mona...tack !! henne pratar jag m lite...

    SvaraRadera